dimarts, de juliol 24, 2018

On són els 450 llocs de treball del port?


Quan fa tres anys es va modificar el pla del port per permetre una zona comercial sobre l’aigua, un dels arguments més recurrents, que tant l’Equip de govern com l’empresa concessionària feia servir, era que el nou centre comercial crearia 450 llocs de treball (Blog del tinent d’alcalde David GutierrezNoticia a La VanguardiaNoticia a Ràdio PremiàNoticia a El Punt Avui).

Fins i tot ho van afirmar al ple municipal el dia que es portava a votació la modificació del pla del port:




Aquesta és una vella tàctica sempre que es vol requalificar un terreny per permetre una inversió d’una gran superfície comercial o, com en aquest cas, modificar les condicions per permetre la seva implantació. I és que, qui pot estar en contra de crear 450 nous llocs de treball amb les actuals dades d’atur?

Amb aquest argument, 450 llocs de treball, esperaven desviar l’atenció del veritable debat: la transformació d’un espai portuari en un espai comercial. I també esperaven no parlar de la més que probable afectació al petit comerç local (comerçrecordem, que crea més i millors llocs de treball) de la greu implicació de l’augment de trànsit i contaminació en un del barris de la nostra població.

Ara per ara, un cop s’ha inaugurat la zona comercial del port, amb més del 50% de l’espai ja ocupat, hem volgut saber quants llocs de treball i de quin tipus s’han creatPer això, vam presentar una pregunta al Ple de Juliol. La sorpresa, o no tant, va ser la resposta: s’han creat uns 20 llocs de treball.

Amb aquestes xifres, es fa molt difícil creure que mai arribarem a la tant proclamada dada de 450.

El problema que s’amaga darrera d’aquesta xifrés que l’Equip de govern i els grups que van modificar el pla del port van comprar acríticament les dades de l’empresa concessionària perquè ja anaven bé als seus interessosperquè ajudava a vendre una idea que a priori sembla una contradicció: crear un pol comercial al port i transformar el que fins ara era un equipament dedicat al mar en un centre comercial.

És aquesta mateixa manca de crítica el que els ha impulsat a permetre a l’empresa inaugurar el centre comercial sense finalitzar la zona verda del port, acabada en deficients condicions, com mostra la recent inundació del pas subterrani o el malmès estat dels fanals del passeig. 

I aquest és el problema més greu que tenim amb el govern de Premià, format per CiU i PSC, perquè el mal al port ja està fet i no es pot evitar, però si continua aquesta  manca de criteri crític davant els interessos especulatius privats, ja podem patir també pels solars de Transmesa o Metalogènia o, fins i tot, pel futur de Can Sanpere.