La participació ciutadana a l’hora d’elaborar els
pressupostos és essencial i va ser aprovada al ple d’aquest ajuntament un moció
en aquest sentit, però, malgrat el compromís pres, no s’està portant a terme
cap actuació.
D’altra banda, el format de presentació actual dels
pressupostos dificulta l’anàlisi, i per tant el control, per part dels grups
polítics i de la ciutadania, de les despeses i els ingressos de les diferents
àrees de l’ajuntament.
Així, en primer lloc, volem destacar que aquest és
un pressupost marcat per l’opacitat.
D’altra banda, volem assenyalar la manca de rigor,
ja que no és possible fer una anàlisi d’uns pressupostos en els que no
s’identifica clarament d’on provenen els ingressos, per exemple, no consten els
crèdits i els interessos que es satisfan.
En quant a la forma, volem assenyalar en darrer
lloc, les dificultats, novament, per l’anàlisi del Capítol 1, referent al
personal, el qual creiem que caldria que es desglosses per regidories, per tal
de poder identificar la inversió que s’hi destina a cada una de les àrees.
En quant als continguts manca, com ja hem dit,
assenyalar la provinença dels ingressos i cercar formes justes d’augmentar-los,
tot vetllant per un poble més equitatiu.
Així doncs, a ICV-EUiA se’ns plantegen diverses preguntes
que en l’anàlisi dels pressupostos que ens ha estat lliurat no hem pogut
respondre.
- S’ha dut a terme alguna gestió per complir el mandat
d’aquest ple i en el seu cas multar les entitats bancaries que disposen de
pisos buits, amb objectius clarament especulatius?
Quant als Serveis
socials. Considerem injustificat, que en la data d’elaboració dels
pressupostos no s’hagi executat una major part de la partida de “Suport a les
famílies”.
Sabem que al nostre municipi hi ha moltes famílies
que estan patint grans dificultats per la manca de recursos econòmics, sabem
que hi ha moltes famílies que han d’escollir entre pagar la llum o tenir
menjar. Sabem que hi ha famílies que no poden pagar el lloguer.
Que no s’hagi executat una major part d’aquesta
partida implica que hagin de ser les entitats del tercer sector del poble qui les
atengui.
Des de la nostra coalició creiem que aquesta
situació es dóna per una manca de voluntat política, i per una percepció de la
Regidoria assistencialista de la intervenció social. No es tracta de facilitar
la caritat, es tracta de garantir els drets.
D’altra banda, si en els anys més durs de la crisi
estant sent les entitats del tercer sector les que estan assumint la màxima
responsabilitat de suport a les famílies i les persones, cóm s’entén que es
redueixi la partida a aquestes en 52.000€?
Des de la nostra coalició creiem que seria
necessari i possible que l’ajuntament assumís i coordinés, un centre de suport
a les primeres necessitats, on poder donar resposta a aquestes. Creiem que es
disposen dels recursos econòmics i també d’espais per fer-ho possible. I creiem
també que és la manera que assumís la seva responsabilitat.
D’altra banda, és intolerable la situació actual
per a les famílies en relació a les beques menjador. Garantir l’accés de tots
els nens i nenes de Premià de Mar a una alimentació adequada hauria de ser el
primer objectiu d’aquest ajuntament. Un poble en el que hi ha infants que
passen gana i que no tenen una alimentació que els permet créixer sans és un
poble molt malalt.
Aquest ajuntament justifica la seva manca
d’actuació en que és el consell comarcal qui gestiona aquestes beques, tot i
saber que ho fa sempre amb retard i no cobrint la totalitat del cost del
menjador, el que per a moltes famílies suposa no poder fer us d’aquest.
Per tant demanem el compromís d’aquest ajuntament
vers l’alimentació infantil, dotant una partida per complimentar aquestes
beques i garantir el 100% del cost del menjador a les famílies que ho
necessiten.
Hi ha altres àrees de les que ens preocupa la seva
gestió. Així analitzant les partides de Cultura
i Joventut, veiem que pràcticament el 60% del pressupost de Cultura és
gestiona externament, sent el centre l’Amistat qui ho fa.
Així queda palès en aquest pressupost la manca
d’activitat pròpia del centre cívic. No hi ha ni una sola partida destinada a
la organització i la realització de tallers i activitats, convertint-lo
únicament en un espai de reunions de grups polítics i associacions.
Creiem en el gran potencial d’aquest recurs, i
valorem que els usos actuals estan molt per sota d’aquest potencial, degut a la
ineficiència de l’Àrea de Cultura i Joventut, i a la manca de voluntat
política.
Com en el cas dels serveis socials, aquest
ajuntament delega en les entitats del tercer sector tota la responsabilitat, en
quant a activitats culturals, oci alternatiu, educació en el lleure, formació
continuada, i un llarg etcètera.
En darrer lloc, volem fer
referència a l’Àrea de promoció
econòmica, es veu un clar increment en les partides de publicitat i
propaganda. Creiem que la política d’aquesta regidoria no està ben enfocada,
donat que predomina la despesa en publicitat.
Han desaparegut les partides destinades a suport a les
persones emprenedores i no trobem al nostre municipi cap acompanyament real a
l’autoocupació i la innovació.
D’altra banda, ha desaparegut el
teixit industrial que teníem a Premià sense que aquesta regidoria hagi estat
capaç de mantenir les indústries. El més greu és que no s’ha fet cap esforç per
mantenir la indústria al nostre municipi.
Creiem necessari l’existència
d’una partida per promocionar el nostre potencial industrial i d’activitats
econòmiques innovadores, creiem que per la seva localització i comunicacions el
nostre municipi, que ja té una tradició industrial, podria seguir sent un
referent en aquest sentit a la comarca, tot promocionant les industries netes,
el cooperativisme i l’emprenedoria jove, entre altres sectors emergents. Per
contra les indústries deixen la nostra vila, en la que la única font de treball
és cada cop més el sector serveis.
Per tots aquest motius el nostre vot ha sigut Negatiu als pressupostos presentats per l'any 2.015.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada